Erdei iskola 2018.

Az idei tanévben hagyományainkhoz híven a 6. évfolyam mehetett el erdei iskolába, de ez most német nyelvi táborral kiegészítve egy pályázatnak köszönhetően 5 naposra bővült mindkét osztály számára. Így a 6.a és b osztály 34 tanulója szeptember 3-tól 7-ig az első tanítási hetet Lengyel-Annafürdőn tölthette négy kísérőjével együtt.

A szervezés már tavaly elkezdődött, amikor a Hőgyészi Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyulaj Erdészeti és Vadászati Zrt. segítségével megpályáztuk ezt a lehetőséget, és 500000 Ft-ot nyertünk rá. Mivel ez az összeg nem teljesen fedezte volna az összes költséget, ezért kértünk hozzá egy kis támogatást a Hőgyészi Önkormányzattól, a KLIK Tamási Tankerületétől, a HNNÖ-től és a szülőktől is. Stefán Márta intézményvezető-helyettes segítségével már augusztus közepétől sok időt töltöttünk a programok, az étkeztetés és az utazás megszervezésével, majd a szülőket is összehívtuk, és tartottunk egy tájékoztatót számukra, ahol néhány dologban kértük a segítségüket is.

Aztán végre elérkezett a várva várt nap, amikor az évnyitóra már mindenki nagy csomagokkal felpakolva érkezett. Az ünnepség után átöltözve előbb a 6.a, majd a busz visszaérkezése után a 6.b osztály is útnak indult, a szülők pedig hazavitték az ünneplő ruhát. Az Önkormányzatnak és Botta György polgármesternek köszönhetően a 18 fős önkormányzati busz két fordulóval ingyen szállított el bennünket Lengyel-Annafürdőre.

 

Sajnos délelőtt rossz időt fogtunk ki, már utazás közben nagy viharba kerültünk. Miután elhelyezkedtünk és berendezkedtünk a szobákban (a lányok és a tanárok az emeleten, a fiúk a földszinten), és megettük az otthonról hozott szendvicseket, megérkezett a vezetőnk: Stefi, aki négy napon keresztül vezette a délelőtti és délutáni programjainkat. Rajta kívül a Gyulaj Zrt. több dolgozója is részt vett, és segített a foglalkozásokon. Délután megismerkedtünk Annafürdővel, a forrás történetével, a vadaspark állataival, felmentünk a kilátóba, a lombkorona ösvényen különböző madarakat és odúkat láthattunk, madárhangokat hallgattunk és érdekes interaktív játékokat is kipróbálhattunk. Körbejártuk a tavat, besétáltunk a kis szigetre, és egy kis pihenő és fotózkodás után visszatértünk a kulcsos házba. A gyerekek kipróbálhatták a játszótér különböző fa játékait, és focizhattak is. Vacsorára spagettit főztünk az egy szülő által felajánlott tésztából és az iskolából készen kapott szószból és sajtból. Este Folkmann-Papp Petra közreműködésével német táncestet tartottunk, ahol minden tanuló elsajátíthatott néhány alaplépést, és közben jól szórakoztak. Utána még egy kis discora is maradt idő az esti zuhanyzás és lefekvés előtt. Késő este ismét nagy vihar volt, dörgött, villámlott és egész éjjel esett az eső, ezért néhányan nagyon nehezen és sokára aludtak el.

 

Másnap reggel korán volt ébresztő, mert 8-kor már indulni kellett egy hosszú erdei túrára, melynek célállomása az Ökoház volt némi kerülővel. Az éjszakai eső miatt az út első fele (kb. 4 km) a ragadós sárban való csúszkálással és dagonyázással telt, mire végre megérkeztünk a Papdi Kápolnához. Ott megismertük az épület történetét, megnéztük a belsejét és az előtte álló szobrot, majd egy kis pihenő után siettünk tovább. Néhányan a reggeli kapkodásban elfelejtettek tízórait bepakolni, így már elég éhesek voltak. Útközben a két vezető sok mindent megmutatott, elmagyarázott, így pl. a vadetető működését. Már 11 óra volt, mire megérkeztünk az Ökoházhoz, ahol már bedagasztott tésztával és befűtött kemencével vártak minket. Egyik osztály először perecet sütött és megtekintette az épület belsejét, berendezését, míg a másik osztály addig vizet húzott a kerekes kútból, szalmát aprított és vályogtéglát készített, amit nagyon élveztek. Utána a két osztály cserélt, így mindenki mindent kipróbálhatott. (A perecet délután utánunk hozták, így uzsonnára és másnap tízóraira meg is kóstolhattuk.)

Ezután gyorsan tovább kellett mennünk, hogy elérjük a buszt, mellyel a lengyeli Apponyi-kastélyig mentünk, ahol a szakközépiskola ebédlőjében finom ebéddel fogadtak bennünket. Visszatérve a szállásunkra átöltöztünk, mivel sokan „nyakig sárosak” lettünk, és következett egy kézműves modul, melynek keretében csuhévirágot és szitakötőt készíthettek a gyerekek. A rövid szabad foglalkozás, játék után a 6.b ismét útnak indult Lengyelre (2x2km), ahol Laci bácsi megmutatta nekünk a biokertjét és az állatait (kutya, macska, birka, kecske, kakas), majd megtanította, hogyan kell kecskét fejni, és ezt mindenki ki is próbálhatta. A végén még kecskesajttal és kecsketejből készült lepénnyel is kedveskedett nekünk. Időközben a 6.a-sok a tábortűznél szalonnát és virslit sütöttek vacsorára, mivel 7 órától Németh Tibor vendégelőadónk zenés, dalos estet tartott a két osztálynak. A Nagymányokról érkezett tanár és zenész bemutatta a magával hozott különleges citeráját, és két német dalt tanított a gyerekeknek. Közben a 6.b osztály is kiment, hogy megsüsse és elfogyassza a vacsoráját a tűznél, a sötétben elemlámpával keresgélve a hozzávalókat. Az esti fürdés után mindenki kimerülten tért nyugovóra.

Szerdán délelőtt ismét az annafürdői parkerdőben tettünk egy túrát a tanösvény mentén, közben Stefi sok új ismerettel gyarapította tudásunkat az ott található növényekről, állatokról és a talajról. Majd a „Boszorkánykonyha” című modul során megtudhattuk, mely növényekből készíthető festék vagy tinta. A gubacstintát mindenki ki is próbálhatta, lúdtollal hogyan lehet vele írni, rajzolni. Ismét besétáltunk Lengyelre ebédelni, és egy kis pihenő után újabb kézműves foglalkozás következett. Színes gyapjúból nemezeléssel tulipánt készítettünk, „söndörgettünk”. Utána még maradt idő, hogy kipróbáljuk a vendégház mellett lévő fa „xilofont”, „erdei telefont” és erdei távolugró pályát. Érdekes volt látni, hogy melyik állat ugrásának megfelelő távolságra tud egy-egy gyerek ugrani. Sokan már nagyon várták a 4 órát, amikor a szülők, családtagok érkezhettek hozzánk látogatóba. Többen közülük megnézték a környéket, elsétáltak a tóhoz, a vadasparkhoz. A kérésünkre hozott palacsintából ízletes és bőséges vacsorát fogyaszthattak a gyerekek. A vendégek távozása után WC papír gurigából baglyot készítettünk, elénekeltük az előző nap megismert német dalokat, majd állatokról szóló játékos angol énekeket, mondókákat tanultunk.

Csütörtökön reggeli után Lengyelre indultunk „Kincskeresésre”. Három csapatot alakítottunk, hogy mindegyikkel tudjon menni egy felnőtt kísérő, majd a kapott térkép és versike segítségével igyekeztünk megtalálni a megadott épületeket, nevezetességeket (pl. az Apponyiak síremlékét, szobrokat, Pincészetet stb.). A végállomás a kastély parkjában volt, ahol egy fán megtaláltuk a kincsesládát, benne egy kis ajándékkal. Vezetőnk mesélt nekünk a kastély történetéről, az Apponyi családról, majd elbúcsúzott tőlünk, mivel a többi programot már nem ő bonyolította le. Délutánra mi szerveztünk programokat a gyerekeknek. Először játékos rejtvényeket kellett megfejteniük, majd a jelentkezők hátára tűzve egy-egy állat nevét, „Ki vagyok én?”-t játszottunk. Utána a nemzetiségi németes tanulók játékos német nyelvű feladatokat oldottak meg, a többiek addig egy angol nyelvű, környezetvédelemről szóló szöveget dolgoztak fel. Ezután vendégünk, Gyurisné Folkmann Mariann bemutatta a tanulóknak, hogy milyen növényekből készült a hagyományos hőgyészi „Werzbischl”, azaz a gyógynövénycsokor. Majd kis csoportokban jövő évi naptárt készítettünk a gyógynövények képeivel. A 6.a osztály ezen a napon vehetett részt a kecskefejés programon. Addig a másik osztály játszhatott, majd melegszendvicset készítettünk vacsorára, mire a többiek megérkeztek. Sötétedés után „rókavadászatot” játszottunk az épület körül, majd esti túrára indultunk a tóhoz, ahonnan szépen látszott a csillagos égbolt. Megpróbáltuk beazonosítani az előzőleg papíron megismert csillagképeket. Izgalmas volt a sötét erdőben elemlámpákkal világítva visszasétálni.

Utolsó nap a zenés reggeli után mindenkinek össze kellett pakolni, rendet rakni és levinni a csomagokat a hátsó folyosóra. Délelőtt még egy foglalkozásunk volt, ahol fa játékot készítettünk, csigát vagy mókust lehetett választani, de mindenki mókust szeretett volna. Miután elkészültek a remekművek, búcsúzóul még egyszer elsétáltunk a tóhoz, és csoportképet készítettünk, Közben néhányan makkot kerestek a mókusuk kezébe. Mire visszaértünk, már vártak minket a szülők, akik a gyerekek és csomagjaik hazaszállítását vállalták.

A változatos, tanulságos és érdekes programok megszervezésében és lebonyolításában a Gyulaj Zrt. dolgozóin és a már említett vendégeken kívül természetesen részt vett a két osztályfőnök: Folkmann Mónika és Pfaff Károlyné, Stefán Márta intézményvezető-helyettes és egyben német szakos tanár. A felügyeletben, étkeztetésben, kísérésben sokat segített Kubikné Tatai Beáta pedagógiai asszisztens, aki végig velünk töltötte ezt az öt napot.

Köszönjük a gyerekek és a szülők nevében ezt a remek lehetőséget, az élményekben és információkban gazdag, erdei iskolában eltöltött hetet. A tanulók egybehangzó véleménye az volt, hogy nagyon jól érezték magukat, sokat tanultak, új információkat szereztek és rengeteg élménnyel gazdagodtak. Erről tanúskodnak a következő tanulói fogalmazások és a képes összeállítás is.

Pfaff Károlyné

(táborvezető)